Jurarådgivning
Case
Kundematch & retargeting
Spørgsmål
Svar
Det gør det nok ikke. Hverken efter markedsføringsloven eller de persondataretlige regler. Ved kundematch kan den erhvervsdrivende målrette en online kampagne mod internetbrugere med bestemte e-mailadresser. I praksis foregår kundematch ved, at den erhvervsdrivende uploader en fil med fx e-mailadresser på tidligere kunder til fx Google. Google og dets samarbejdspartnere kan herefter målrette den erhvervsdrivendes kampagner mod internetbrugere med pågældende e-mailadresse, og/eller internetbrugere der minder om samme.
Persondataforordningen hjemler behandling af persondata efter interesseafvejningsreglen. Databeskyttelsesloven hjemler videregivelse af generelle kundeoplysninger til tredjemand, forudsat at interesseafvejningsreglen falder ud til den erhvervsdrivendes fordel, hvilket antages normalt at være tilfældet, hvorfor kundematch sandsynligvis ikke kræver kundens samtykke. Til gengæld skal persondataforordningens øvrige regler iagttages, herunder oplysningspligten.
Nøgleord
GDPR & markedsføring
Relaterede cases
En del af GRAKOM