Jurarådgivning
Case
Anvendelse af filmserier & komedier i kampagne
Spørgsmål
Svar
Ophavsretten til et værk varer indtil 70 år efter ophavsmanden er død. For filmværker varer ophavsretten dog, indtil 70 år er forløbet efter dødsåret for den længstlevende af den ledende instruktør, drejebogsforfatteren, dialogforfatterne og komponisten til musik, som er specielt frembragt til brug i filmværket, jf. ophavsretslovens § 63. Navngivningsretten og beskyttelsen mod krænkende anvendelse, kaldet droit moral eller de ideelle rettigheder, jf. lovens § 3, gælder tidsubegrænset, jf. lovens § 75.
Ophavsrettens gyldighedstid for filmværket var ikke udløbet, hvorfor anvendelse af de nævnte elementer i en markedsføringskampagne uden rettighedshaverens accept (filmselskabet) sandsynligvis ville udgøre en ophavsretlig krænkelse.
Ophavsrettens gyldighedstid for komedien var udløbet, hvorfor anvendelse af elementer fra komedien ikke strider mod ophavsmandens eneret til udnyttelse. De ideelle rettigheder gælder tidsubestemt.
Bearbejdet anvendelse af værkernes forskellige elementer vil endvidere kunne være en markedsføringsretlig krænkelse i form af snyltning, forudsat værket fortsat er på markedet, hvilket ikke antoges at være tilfældet for komedien.
Nøgleord
Ophavsrettens gyldighedstid, de ideelle rettigheder og snyltning
Relaterede cases
En del af GRAKOM