Steffen Hjaltelin 1200X

18/05/2021

Råd til startups: Det handler ikke om at være unik

Steffen Hjaltelin står bag én af de største bureausuccesser i Danmark.

Steffen Hjaltelin deler opskriften på succesfuldt iværksætteri.

Af Emil Malte Simonsen

Steffen Hjaltelin startede i 2003 et reklamebureau, der fik vokseværk. Hjaltelin Stahl har i dag mere end 150 medarbejdere og blev i årene 2016-2020 kåret til Danmarks stærkeste bureaubrand i MyImage. I 2019 blev bureauet solgt til den verdensomspændende konsulentvirksomhed Accenture Interactive for angiveligt 311.661.000 kr.

Men hvad skal der til for at få succes som iværksætter? Det har jeg spurgt Steffen Hjaltelin om. Han starter med at fortælle en historie:

”Da jeg var en ganske ung mand, gik jeg på INSEAD, en businessskole i Frankrig, hvor jeg sammen med et hold af aspirerende virksomhedsledere skulle lære at skabe gode forretninger.

Underviseren, der var professor, spurgte holdet, hvor mange af os, der ville starte vores egne forretninger. Alle hænder fløj i vejret. Professoren spurgte så, hvor mange af os, der ventede på at få en unik idé. Næsten alle hænder blev oppe.

Professoren gik om bag sit kateder. Han sagde, at han havde opskriften på en succesfuld forretning i en skuffe. Så hev han en cheeseburger fra McDonald’s frem.

Han sagde: Det handler ikke om at være unik. Det handler om at gøre det 10 pct. bedre end de andre.”

Mest energi vinder
Læresætningen er fulgt med Steffen Hjaltelin, der selv er gået ind som investor i andre virksomheder – tidligere som bestyrelsesmedlem i Lars Kolinds ventureselskab, PreVenture, senere som privatinvestor i forskellige startups.

Hans egen opskrift er grundlæggende den samme som professorens, men han foretrækker at koge det ned til, at det handler om ‘mennesker’. Hvis holdet er det rigtige, er branchen sådan set ligegyldig, mener han.

”Det er selvfølgelig godt at have et koncept, der skiller én ud, men de færreste succesfulde koncepter er unikt tænkte. Forskellen er derfor de mennesker, der står bag. Vi plejer at sige, at Hjaltelin Stahl ikke eksisterer fra den sidste er gået hjem, til den første møder næste dag. Hjaltelin Stahl eksisterer kun i kraft af de mennesker, der tjekker ind. Og dem med mest energi vinder.”

Tidsrigtigt. Nemt. Skalerbart.
Det er derfor hovedsageligt menneskene bag en forretning, der afgør, om Steffen Hjaltelin vil investere i den. Det er der som sådan ikke noget skelsættende i. Hvis man har set bare en smule af DR’s program Løvens Hule, kan man forestille sig Jesper Buch og resten af løvernes kærligt-glubske blik, når iværksætterne viser ildhu. Men hvis først folkene er de rigtige, mener Steffen Hjaltelin, at konceptet stadig bør leve op til tre kriterier:

Det skal være tidsrigtigt. Det skal være nemt. Det skal være skalerbart.

Konceptet og brandet skal man helst ikke ændre for meget på, når først det sidder nogenlunde, som det skal, mener Steffen Hjaltelin. Han peger på bureaubranchen, hvor mange bureauer kan være svære at skelne fra hinanden. Hvis man har et særskilt brand, skal man sørge for at holde fast i det. Ellers risikerer man at forsvinde. Han nævner Wibroe Duckert og Partners som et eksempel.

"De var en kæmpe succes. De var gudsbenådede historiefortællere og Danmarks suverænt bedste bureau-brand. Så ville de pludselig være kendt for data og management consulting i stedet for at holde fast i det, de var kendt for. Det kan der have været gode grunde til, men set udefra var det hårdt for deres brand," siger han og fortsætter:

"Lektien må være, at man skal holde det friskt, men lade være med at afvige for meget fra kernen. Ingvar Kamprad, stifteren af IKEA, skulle have sagt, at kilden til indtjening ligger for enden af kontinuitet. Det tror jeg er gældende ligegyldigt om man sælger møbler eller kreativt arbejde."

Hør mere på Startup Dagen
Hvis du vil høre Steffen Hjaltelin fortælle om iværksætteri og Hjaltelin Stahls rejse fra 0-150 ansatte, kan du tilmelde dig Startup Dagen, som afholdes af Creative Club. Det er en dag med fokus på, hvad der skal til for at få succes og vækste som startup-bureau.

Du møder også Jacob Risgaard, der er medstifter af Nordens største e-handelsbutik, Coolshop, og som er en af DR’s løver i Løvens Hule. Samtidig kan du hente inspiration fra eksperter og nyetablerede startups.

Læs mere om Startup Dagen og tilmeld dig her.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM