Kenya Hara

28/08/2019

Her henter bureauledere inspiration

Hvorfra henter bureaufolk inspiration? Og hvordan holder de sig opdateret med, hvad der sker i bureaubranchen og i verden omkring dem?

Mens den ene bureauleder læser og lytter og holder øje med både Japan og Østeuropa, holder den anden møde med konkurrenterne, og den tredje går på kurser og sender medarbejderne på konferencer. Læs med her og bliv selv inspireret.

Af Pia Osbæck

Den japanske designer Kenya Hara er kreativ direktør i Muji, Japans svar på Ikea. Samtidig er han en, som design director hos Ineo Designlab, Nikolaj Bonde Schmidt, følger for at blive inspireret i sit arbejde.

”Vi er i Norden tilbøjelig til at tage æren for den minimalistiske bølge, men den startede i Japan, og jeg er især fan af Kenya Hara, som har en meget simpel og interessant tilgang til branding.”

Se mere om Kenya Hara her.

Nikolaj Bonde Schmidt tilføjer, at det heller ikke er en dårlig ide at holde øje med østeuropæiske bureauer, der buldrer frem med skarpe løsninger inden for digitalt design.

”De er gode til at udfordre, hvad en hjemmeside er. Det er ikke bare et visitkort eller en webshop.”

Også magasinet Scenario fra Instituttet for Fremtidsforskning, som skriver om tendenser i bred forstand, er på Nikolaj Bonde Schmidts inspirationsliste, og han tager også et kig ind på awwwards, når han skal finde inspiration til at skabe en digital oplevelse.

Faktisk undgår Nikolaj Bonde Schmidt helst at læse om grafisk design, men kan godt lide at lade sig inspirere af kultur, kunst og arkitektur. Og så er han glad for at høre podcasts, som f.eks. 99% invisible.

I sin jagt på den gode inspiration har han også taget initiativ til et lokalt inspirationsfællesskab, Topic Talks. Her inviterer man specialister ind for at tale om forskellige emner. Næste gang handler det f.eks. om transformation.

Mødes med andre bureauledere

Hos Campfire & co har man valgt en anden tilgang. Her holder direktør Tue Beck sig opdateret om, hvad der sker i branchen ved at mødes med andre bureaufolk om, hvordan de ser markedet og udviklingen.

”Vi tager jævnligt initiativ til at mødes en-til-en med andre bureauledere – også direkte konkurrenter – for at tage en samtale omkring, hvilke udfordringer vi hver især står med. Det er utrolig konstruktivt, men det kræver, at man er ’ubevæbnet’,” siger han og tilføjer, at det ikke er opgaver og kunder, man taler om, men de udfordringer, man står overfor.

Også sin bestyrelse bruger Tue Beck aktivt til at få inspiration udefra:

”Vi vil gerne have nye input, så derfor bliver to af pladserne i vores bestyrelse skiftet ud hvert år. Så tager vi nogle folk med brancheerfaring, der har nogle kompetencer inden for den vej, vi ønsker at gå.”

Tue Beck synes også, at der findes mange interessante arrangementer, man kan deltage i. Bl.a. har Forbrugerombudsmanden for nylig holdt et arrangement om den ny lovgivning inden for prismarkedsføring, fordelsklubber, spam og skjult reklame.

”Også Aarhus Universitet holder nogle super fede og interessante kurser,” siger Tue Beck. Universitets kursuskatalog kan ses her.

Konferencer og kurser er et hit hos Peoplez

Hos Peoplez Reklame- og webbureau prioriterer adm. direktør Per Tornvig også at deltage i diverse kurser og konferencer for at få noget inspiration udefra.

Det er især to kurser med Henrik Jensen, der har en Ph.d. i innovation af forretningsmodeller inden for medier og bureauer, Per Tornvig har været begejstret for. Her blev han sammen med bureauets kontaktdirektør klogere på prissætning af bureauydelser og client service excellence.

”Det var meget nemt at overføre kursets indhold til konkret handling på bureauet. Vi har siden arbejdet målrettet med kundetilfredshed og er også blevet endnu bedre til at prissætte vores ydelser i forhold til værdi og ikke alene forbrug af timer.”

Foruden selv at deltage på kurser, er det vigtigt eller måske endda vigtigere for Per Tornvig, at hans medarbejdere også kommer ud af døren. Og ligesom Nikolaj Bonde Schmidt er han ikke bleg for at lære af andre bureauer.

Derfor sender Peoplez ofte medarbejdere til den årlige konference Digital Markedsføring arrangeret af bl.a. IT Forum og CO3, og sidste år var samtlige ansatte til Modern Marketing Circus arrangeret af Konxion i Aalborg.

Netop det at mødes med andre bureauer har været medvirkende årsag til, at Peoplez også har meldt sig ind i Creative Club, fortæller Per Tornvig:

”En vigtig grund til, at vi har meldt os ind i Creative Club, er netop muligheden for at blive inspireret af og netværke med andre bureauer som vores. Creative Club har et vigtigt fokus i forhold til at tilbyde arrangementer over hele landet og ikke blot i København.”

Find ud af hvordan du får højere priser for bureauydelserne

Apropos, hvordan man får højere priser for sit bureaus ydelser, så har Creative Club engageret Henrik Jensen til at gøre bureauledere dygtigere til at få mere for deres bureauydelser. Det sker den 9. oktober, og det er gratis for medlemmer af Creative Club. Tilmeld dig her.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM